Het ontstaan van Zaans Groei

Het ontstaan van Zaans Groei gaat terug naar het voorjaar van 2016. Op dat moment zitten de meeste bedrijven zitten nog middenin de crisis en de wereld is ingrijpend en voorgoed veranderd. Het werkloosheidspercentage is hoog, bestaande ondernemers hebben moeite met de veranderingen, nieuwe ondernemers missen aansluiting met het huidige ondernemend netwerk en er wordt op microniveau weinig hulp geboden aan ondernemers.

Remon Harmelwaard, geboren en getogen Zaankanter en ondernemer is in aanloop naar het voorjaar 2016 met veel mede-ondernemers in gesprek over eerder genoemde aandachtspunten.
Hij merkt dat er veel behoefte is aan kennis binnen de onderneming om diverse vraagstukken beantwoord te krijgen. Een balie om je te melden is er in de Zaanstreek niet echt. Al helemaal niet voor de MKB-bedrijven.

Op een avond – na een bijeenkomst van een belangenvereniging in de Zaanstreek – besluit Remon dat er iets moet veranderen. In de weken daarna benadert hij een aantal relaties en praat over de verschillende ondernemersvraagstukken waar de Zaanse MKB-bedrijven mee te maken hebben. Hij vroeg deze relaties of zij zich met een nog te starten initiatief willen inzetten voor deze ondernemers om hen verder te helpen bij hun fase van ondernemen. Alle benaderde relaties waren enthousiast over het initiatief en wilde zich ook belangeloos inzetten voor de MKB-ondernemers in de Zaanstreek. Partners van het eerste uur waren: Jaap Jong, Barry Mengers, Jantine Konijn, Sabine Scholtens en Remon Harmelwaard.

De bedoeling was dat er kennis gedeeld werd met drie verschillende doelgroepen tijdens kleinschalige rondetafelbijeenkomsten op een inspirerende locatie.
Deze korte sessies moesten zorgen voor inzicht op drie thema’s:
– Starters (Hoe kom ik deze fase door en word mijn bedrijf rendabel)
– De flexibele schil (Hoe groei ik zonder de aanname van vast personeel)
– Bedrijfsovername (Hoe koop en/of verkoop ik een/mijn bedrijf zo gunstig mogelijk)

In het tweede kwartaal van 2016 was het een voldongen feit en werd de website Zaans Groei gelanceerd, de eerste sessies gepland en de eerste deelnemers aan de sessie verwelkomt. “Wij hebben vele ondernemers kunnen helpen bij diverse ondernemersvraagstukken, waardoor zij de volgende stap (hoe klein of groot) konden zetten, wat een geweldig gevoel geeft”, aldus Remon Harmelwaard.

Nu drie jaar later, organiseert Zaans Groei nog steeds laagdrempelige bijeenkomsten voor ondernemers uit de regio. 2019 staat in het teken van Fit op de werkvloer. Wat dit inhoudt leggen we u graag uit via onze website: https://zaansgroei.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *